Nutrisi Yang Membantu Untuk Kualiti Tidur

MENINGKATKAN NUTRISI DALAM TUBUH BOLEH BANTU TIDUR YANG LEBIH BERKUALITI


Kekurangan vitamin dan mineral adalah salah satu punca yang menyumbang kepada penyakit susah tidur waktu malam. Satu kajian dijalankan ada 3 nutrien yang bersalingkaitan kepada 3 jenis masalah tidur yang biasa dihadapi iaitu:

  • Kekurangan magnesium boleh menyebabkan insomnia
  • Kekurangan potassium boleh menyebabkan sering terjaga di malam hari
  • Kekurangan vitamin D telah dikaitkan dengan rasa mengantuk yang berlebihan pada waktu siang

KEKURANGAN MAGNESIUM PENYEBAB INSOMNIA


Masalah kekurangan Magnesium ini sangat biasa di Malaysia dan juga negara-negara lain. Kajian menunjukkan majoriti 80 peratus rakyat Amerika menghadapi risiko kekurangan magnesium daripada pemakanan mereka seharian. Sama seperti di Malaysia. Pemakanan harian kita tidak dilengkapi dengan magnesium yang mencukupi utk keperluan harian.

Adakah anda tergolong dalam individu seperti dibawah ini?

  • Sistem pencernaan yang lemah yang mengurangkan keupayaan badan untuk menyerap magnesium (penyakit Crohn, usus bocor, dan lain-lain).
  • Kencing manis terutamanya jika ia tidak terkawal, yang membawa kepada peningkatan kehilangan magnesium dalam air kencing.
  • Faktor Usia-Mereka yang lebih tua lebih cenderung untuk kekurangan magnesium kerana penyerapan berkurangan dengan umur dan warga tua lebih cenderung untuk mengambil ubat-ubatan yang boleh mengganggu penyerapan magnesium.
  • Buah pinggang yang tidak sihat yang menyumbang kepada kehilangan berlebihan magnesium dalam air kencing.

KEKURANGAN POTASSIUM PUNCA SERING TERJAGA DIMALAM HARI


Potassium ini adalah kategori garam baik. Ia berperanan dalam mengatur tekanan darah dan berfungsi secara sinergi dengan magnesium untuk memperbaiki tidur. Gabungan ini boleh membantu mengelak kekejangan otot.

Biasanya disyorkan supaya kita mengambil dalam 5 kali lebih potassium berbanding natrium. Namun, kita selalu mengambil natrium (garam jahat) berlebihan kerana banyak makan makanan yang diproses sehingga menyebabkan kebanyakan orang mengambil dua kali ganda jumlah berbanding sepatutnya. Inilah yang menyebabkan penyakit tekanan darah tinggi.

KEKURANGAN VITAMIN D PENYEBAB RASA MENGANTUK

Menurut penyelidikan yang dibentangkan pada perhimpunan Associated Professional Sleep Societies, individu yang berasa mengantuk waktu siang dan mengalami radang otot yang boleh mengakibatkan waktu tidur malam terjejas berkemungkinan besar tidak cukup atau kekurangan Vitamin D.

Satu kajian oleh McCarthy dan rakan-rakantelah dilakukan ke atas 153 orang pesakit yang mengadu sakit kronik akibat tidur terganggu telah menunjukkan 84 peratus daripada pesakit yang mempunyai sama ada tidak cukup (insuffieciency) vitamin D (30 peratus) atau kekurangan (deficiency) (54 peratus). Mereka membuat kesimpulan bahawa kekurangan vitamin D boleh menyumbang kepada rasa mengantuk.

BANTU ATASI SUSAH TIDUR MALAM TANPA UBAT !!!


dua jenis supplemen atau vitamin ini dapat membantu mengembalikan semula tidur lena anda. Ia dapat membantu mengatasi kekurangan nutrien dan vitamin yang menyebabkan punca sukar tidur waktu.

Shaklee OsteMatrix Bukan Sekadar Kalsium Biasa


OsteMatrix Shaklee mengandungi kalsium untuk keperluan harian yang diperlukan utk pembentukan dan penjagaan tulang dan gigi. OsteMatrix ini mengandungi magnesium, vitamin D, mineral zink, tembaga dan manganese untuk membantu dalam memelihara kesihatan yang baik. 

Kenapa anda perlu memilih Shaklee OsteMatrix berbanding kalsium jenama lain?


1. Kapletnya yang kecil dan disalut licin mudah ditelan 
2. Mengandungi 1,000 mg unsur kalsium daripada sumber-sumber yang mempunyai tahap kepekatan yang tinggi dan mudah diserap dari alam semula jadi
3. Mengandungi 400 mg magnesium bagi kalsium untuk diserap ke dalam tulang untuk kekuatan tulang
4. Merangsang kalsium untuk diserap dengan efisien kerana mengandungi 400 IU vitamin D untuk merangsang penyerapan kalsium optimum

Alfalfa Raja Segala Tumbuhan



Shaklee Alfalfa ni dikenali sebagai raja segala tumbuhan sebab ia merupakan pusat pengumpulan segala nutrien. Akar tunjangnya boleh mengunjur sedalam enam meter ke bawah mampu menyerap pelbagai zat dan mineral daripada mendapan di dalam tanah. Sementara daunnya mengumpul klorofil yang banyak melalui proses fotosintesis semulajadi. Alfalfa mengandungi potassium, vitamin A, C dan E serta kalsium, fosforus dan zat besi.


Hubungi saya Pengedar Shaklee untuk mendapatkan Ostematrix dan Alfalfa Shaklee anda dan juga ESP Shaklee anda. 

Promosi ESP Shaklee ini adalah sah sehingga 30 September 2016 sahaja.

Saya mengedar Shaklee dan ESP Shaklee untuk pengguna di sekitar Kota Kinabalu dan Sandakan. 

Saya juga menyediakan penghantaran ke seluruh negeri Sabah melalui khidmat kiriman melalui bas untuk mereka yang berada di seluruh negeri Sabah. 

Pengedar Shaklee Sabah-  012 869 3236
Pengedar Shaklee Sabah- 012 869 3236
Pengedar Shaklee Sabah- 012 869 3236

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

6 Pantang Larang Ketika Mengambil Vitamin / Suplemen - Pengedar Shaklee Sabah

Apa dia Water Retention

Merkuri Termometer Pecah! Apa Perlu Anda Buat?