2 Lagu Sabahan Yang Popular

Mood kaamatan tahun ni meriah. Ada dua lagu sabahan yang popular menjadi siulan bukan sahaja penduduk tempatan tetapi juga di seluruh negara.
.
.
Lagu nyanyian Marsha dan Velvet bertajuk Sumandak Sabah yang catchy dan senang dihafal liriknya. Lagu ini dicipta oleh Rich iaitu suami kepada Velvet yang juga Penyanyi Kumpulan Estranged. Dan merupakan lagu tema Unduk Ngadau 2018.
.
.
Juga lagu nyanyian Atmosfera feat Floor 88 bertajuk Original Sabahan.
.
.
Semoga lepas ni makin banyak lagu2 sebegini dihasilkan dan dikomersialkan di peringkat seluruh Malaysia.
.
.
Jom nyanyi sama2 lagu ini.

Kita enjoy lagu ni.
.
.
Lagu : Sumandak Sabah
Artis : Marsha Milan Londoh ft Velvet Aduk
Komposer : Richael L. Gimbang
Lirik : Marsha Milan Londoh ft Velvet Aduk

Jalan-jalan di Tamu Tuaran,
Silik-silik baju tradisi Unduk Ngadau,
Tidak sabar mau tunggu Tadau Gao Kaamatan,
Ramai sumandak-sumandak sibuk menunggu.

Omingi-gingzoh zi bakal Unduk Ngadau,
Berlinggang-linggang Linangkit dan Lilimbo,
Aragang-ragang oh monung dia,
Tinggi-tinggi gunung dandan rambutnya

Sumandak Sabah mana kau mau cari,
Semua lawa-lawa, pandai masak nasi
Muka cantik memang tidak lari, 
Pandai lagi dari kaum lelaki

Sumandak Sabah mana kau mau cari,
Unduk Ngadau gelaran diberi
Satu Sabah ternanti-nanti
Kalah atau menang ada yang sampai menangis
Terlampau barabis

.
.
.
.
Ini pula video Lagu Original Sabahan.
.
.
.
Jangan lupa share post ni supaya lebih ramai yang dapat nyanyi sama2 lagu ni.
.
Lirik lagu Original Sabahan ni.
.
.
Lirik Lagu Original Sabahan

saya ini original sabahan
mantad kampung nuntunan apin apin
jangan koti kau tidak percaya saya
menyesal nanti bila kau dengar ini

odoi sayang kau mahu saya sikut
tu gunung kinabalu sama sungai pagalan
baru kau mahu percaya dengan kata kataku
saya original

andeh kotoh mimboros oku dusun
karati ko po nangku onu ti borosonku
nokuro tu kongingis ko do nakorongou
dusun mantad keningau

saya ini original sabahan
mantad kampung nuntunan apin apin
odoi sayang kau mahu saya sikut
tu gunung kinabalu sama sungai pagalan
baru kau mahu percaya dengan kata kataku
saya original

andeh kotoh mimboros oku dusun
karati ko po nangku onu ti borosonku
nokuro tu kongingis ko do nakorongou
dusun mantad keningau
.
.
Yang menarik lirik lagu ni " kau mau saya sikut tu gunung kinabalu sama sungai pagalan, baru mau percaya saya orang sabah".
.
.
Hebat mereka jadikan ia sebuah lirik dan lagu. Sebab ni punch line yang popular di tahun 2017. Banyak lagi punch line sebegini dari negeri lain yang dikaitkan dengan lambang sesebuah negeri. Contohnya Pulau Pinang dengan Jambatan Pulau Pinang, KL dengan Menara Berkembar Petronas, Johor dengan Legoland, Sarawak dengan Sungai Rajang atau juga makanan popular di negeri-negeri Dalam Malaysia.

Ulasan

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

6 Pantang Larang Ketika Mengambil Vitamin / Suplemen - Pengedar Shaklee Sabah

Apa dia Water Retention

Merkuri Termometer Pecah! Apa Perlu Anda Buat?