Beli Suplemen Bukan Macam Beli Kereta

Agak menarik topik ni dibincang dalam blog ni. Saya ada menonton FB Live dari seorang sahabat di Facebook mengenai topik ini.
.
.
.
Tidak terfikir pula ada yang membangkitkan isu begini kan. Tapi berbalik dengan tajuk di atas, beli suplemen bukan macam beli kereta.
.
.
.
Menurut Dr. Bruce T. Miller , kita beli kereta kita boleh tahu jangka hayat kereta. Kalau tidak puas hati, kita boleh tukar atau trade-in kereta. Tapi beli suplemen ni, kita tidak boleh melihat kepada botol yang cantik semata-mata, dijual dimana, rasa sedap atau tidak.
.
.
.
Menurut Dr. Bruce suplemen adalah berbentuk long term effect. Kalau kereta rosak, boleh repair tapi kalau badan rosak, kita cuma ada satu badan. Tidak boleh tukar-tukar akibat dari kesilapan memilih suplemen.
.
.
.
Seringkali kita melihat Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mengeluarkan senarai suplemen yang mengandungi racun atau bahan kimia yang terlarang, padahal suplemen ini telah diguna bertahun-tahun lamanya. Menurut Dr.Bruce ini untuk memilih suplemen, pilih suplemen yang telah mempunyai reputasi. Bukan sekadar rasa yang sedap atau packaging yang menarik.
.
.
.
Pilih syarikat suplemen yang hardcore dalam bidang suplemen, teknologi suplemen, yang fokus kepada keselamatan dan keberkesanan. 
.
.
.

Sebelum beli kereta, kita akan pertimbangkan beberapa perkara berikut:-
  • Rekabentuk
  • Bajet
  • Keselesaan
Berbanding memilih suplemen, pilih beberapa berikut:-
  • Selamat
  • Berkesan
  • Dibuktikan dengan Kajian klinikal (Clinical Study)

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

6 Pantang Larang Ketika Mengambil Vitamin / Suplemen - Pengedar Shaklee Sabah

Apa dia Water Retention

Merkuri Termometer Pecah! Apa Perlu Anda Buat?