Apa dia Water Retention

Apa dia 'Water Retention'?

Pengekalan air (Water retention) juga dikenali dengan istilah yang lebih perubatan, edema itu. Ini adalah satu keadaan yang terhasil apabila kebocoran air ke dalam tisu badan daripada darah. Dalam keadaan biasa, cecair yang mengalir dari tisu badan melalui sistem limfa - rangkaian tiub seluruh badan yang membuang sisa dan bahan-bahan luaran, dan mengosongkan kembali ke dalam aliran darah.

Masalah pengekalan air timbul apabila cecair tidak dikeluarkan oleh sistem limfa dengan betul, ia disimpan dalam tisu badan di mana ia menyebabkan bengkak (edema). Pengekalan air dalam badan adalah yang paling biasa di kaki dan kaki, tetapi ia boleh berlaku pada tangan, lengan, rongga abdomen (ascites) dan di sekitar paru-paru (dikenali sebagai edema paru-paru).

Jenis-jenis Penahanan Air
Terdapat dua kategori utama pengekalan air, edema umum dan edema setempat. Edema umum merujuk kepada bengkak yang berlaku di seluruh badan manakala edema setempat merujuk kepada bengkak di bahagian-bahagian tertentu badan.

Penahanan Air dan Berat Badan
Ia adalah sangat biasa bagi orang dewasa yang sihat walaupun mengalami turun naik berat badan kerana pengekalan air, yang mencakupi banyak turun naik hari-hari pada skala. Walaupun kebanyakan orang boleh mengekalkan sehingga lima paun "tersembunyi" berat air dalam cecair semula jadi yang mengelilingi sel-sel, yang dikenali sebagai cecair tambahan-sel, orang-orang yang mempunyai berat badan berlebihan atau mengalami obesiti orang boleh menyimpan sehingga lapan hingga sepuluh pound.

Penahanan Air dan Menopaus
Sebagai wanita memasuki menopaus, hampir 90% akan mendapat berat badan dari perubahan dalam hormon. Walaupun kebanyakan wanita menjangka untuk mengalami hot flashes, ramai yang terkejut dengan perubahan berat badan. Walau bagaimanapun, sesetengah berat badan ini hanya penampilan berasaskan kerana penahanan air dan kembung dari paras progesteron menurun. Walaupun ini tidak berat badan lemak yang berkaitan, ramai wanita akan melihat perubahan dalam cara pakaian mereka patut dan mengalami perasaan yang berat.

Walau bagaimanapun, walaupun berat badan tidak berkaitan dengan pengekalan air tidak semestinya tidak sihat per se, kerana ia membantu menyediakan badan daripada osteoporosis dan penyakit lain. Cuba memberi tumpuan kepada kesihatan dan mengekalkan gaya hidup yang aktif dan pengekalan air dan kembung umumnya akan menyelesaikan sendiri dalam tempoh beberapa bulan.

Penahanan Air dan Tekanan
Tekanan darah tinggi dan pengekalan air pergi tangan dalam tangan, tekanan darah tinggi boleh menyebabkan terlalu banyak cecair dalam saluran darah biasa atau dari air biasa dalam saluran darah sempit. Tekanan darah mengukur daya darah terhadap dinding saluran darah anda, dan jika ia kekal tinggi dari semasa ke semasa dipanggil tekanan darah tinggi. Oleh itu, adalah sangat penting untuk menguruskan tahap cecair, yang boleh memberi kesan kepada tekanan darah.

Water Retention di tangan
Apa punca dan penyebab terjadinya 'Water Retention'?
Punca pengekalan air dalam tubuh bergantung kepada pelbagai faktor termasuk pengambilan garam yang tinggi, sebagai reaksi kepada cuaca panas, graviti, kekurangan pemakanan, terbakar serta selaran matahari dan sebagai kesan sampingan ubat-ubatan tertentu. Kehamilan, pil perancang seperti pil, kitaran haid dan putus haid juga diketahui menyebabkan pengekalan air badan.

Water Retention di kaki
Vitamin Shaklee bagi masalah Water Retention.
JIka anda ada masalah berat badan disebabkan 'water retention'...Shaklee mengsyorkan anda untuk mengambil alfalfa yang mana sangat membantu mengatasi masalah berat badan yang disebabkan oleh 'water retention'. Manakala Herb-Lax pula bagus untuk singkirkan lemak yang telah dibakar oleh lecithin. Oleh itu ketiga-tiga vitamin ini sangat sesuai untuk anda amalkan bagi membantu dalam masalah ini.

Tambahan lagi berat badan anda akan lebih cepat turun sekiranya anda mengamalkan pengambilan air kosong 2-2 liter sehari, melebihkan makanan tinggi serta dan mengambil makanan dalam kalori yang betul.

(kredit untuk Mariani Md Isa)

Assalammualaikum, terima kasih kerana meluangkan masa membaca catatan ini. Sebarang cadangan dan maklumbalas juga saya alu-alukan untuk meningkatkan mutu penulisan ini.

Irman Rahaban / Rodiyanah Ansau

012 869 3236 / 017 8322572
Pengedar Bebas Shaklee
SID 878411


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

6 Pantang Larang Ketika Mengambil Vitamin / Suplemen - Pengedar Shaklee Sabah

Merkuri Termometer Pecah! Apa Perlu Anda Buat?