Cerita Tentang TEH

Assalammualaikum dan Selamat Sejahtera kepada semua pengunjung blog JomSehatSekaki ini. Tanpa anda siapalah saya yang hanya anda kenal melalui catatan ini dan kalaupun kenal hanya berdasarkan gambar yang terselit di sebelah kanan catatan ini. Itulah saya.

Berbalik kepada topik kali ini, saya baru membeli majalah kesihatan edisi bulan Mei yang memaparkan tentang TEH. Ya, TEH. Tahukah anda bahawa selepas air kosong, TEH merupakan minuman yang paling banyak diminum di seluruh dunia. Ia dikatakan antara paling sihat (tidak termasuk air kosong) berbanding yang lain.

TEH tidak mengandungi sebarang zat mineral, vitamin, protein, karbohidrat, garam, kolestrol atau lemak. Kandungan kalori juga amat rendah iaitu hanya 2 kalori bagi setiap 237 gram. Selain itu, kebanyakan daripada kita jug sering disogokkan dengan kebaikan dan pelbagai khasiat teh hijau. Tetapi, manfaat kesihatan minum teh tidak terhad hanya kepada yang berwarna hijau sahaja. Mengapa?

Ini kerana semua jenis teh bukan herba iaitu hijau, hitam, putih dan oolong (merah) datang daripada sumber yang sama iaitu Camillia Sinensis. Daun pada tumbuhan ini mengaandungi bahan kimia yang dikenali sebagai polifenol. 

Polifenol merupakan antioksidan yang kuat dimana ia banyak menjalankan aktiviti yang berkaitan antikanser. Seperti antioksidan yang lain, polifenol membantu melindungi sel yang normal daripada rosak dengan proses fisiologi yang dikenali sebagai tekanan oksidatif. Malah, satu laporan penyelidikan yang disiarkan dalam Jurnal Pemakanan pada tahun 2001 turut menunjukkan bahawa sebatian yang terdapat dalam teh hitam (theflavins) dan sebatian dalam teh hijau (catechins) sama-sama berkesan sebagai antioksidan.

Tetapi! khasiat hanya diperolehi jika teh diminum kosong tanpa campuran susu atau gula. Dan ini merupakan cabaran yang cukup besar kepada rakyat Malaysia yang sudah sinonim dengan Teh Tarik. Jadi adakah kita masih mendapatkan khasiat yang sebenarnya daripada Teh ini? Sendiri jawablah ya. 

Ulasan

Shaklee juga mempunyai produk makanan kesihatan berasaskan Teh ini. Cinch Energy TeaMix adalah eksklusif T-Lift iaitu campuran teh di dalam Shaklee Cinch Energy Tea Mix dalam setiap kotak Cinch Energy TeaMix yang mengandungi 28 sachet.

Cinch Energy TeaMix  adalah campuran teh-teh terpilih iaitu teh merah, teh hijau dan teh putih.

Bahan-bahannya terdiri daripada:

1. Taurina
2. Maltodextrin – bahan daripada jagung
3. Rooibos Red Tea Extract –tumbuhan herba dari Afrika, dikenali sebagai “The Miracle Tea” atau “Long Life Tea”
4. Green Tea Extract
5. White Tea Extract –teh yang menjalani pemprosesan paling minimum
6. Matcha Green Tea Powder – teh hijau gred tertinggi dari Jepun

Antara fungsi-fungsi ekstrak yang ada dalam Cinch Energy TeaMix ni ialah:

1. Fungsi MATCHA GREEN TEA ni adalah sebagai:
  • antioksida yang sangat tinggi
  • energy booster
  • metabolisme booster
  • bakar kalori sehingga 4 kali ganda
2. Taurina bertungsi untuk :
  • menggalakkan metabolisme
  • lebih bertenaga
  • melarutkan lemak
  • membantu menghasilkan otot tanpa lemak
3. Fungsi White Tea ialah :
  • membakar lemak - lemak berlebihan
  • menghalang penghasilan sel lemak yang tak perlu
  • meningkatkan metabolisme
4. Fungsi Rooibos Red Tea ialah :
  • melarutkan lemak
  • meningkatkan kadar metabolisme iaitu pembakaran lemak
  • agen detox yang kuat
Cinch Energy TeaMix ini sesuai diambil oleh individu yang mahu kurus tapi kurang bersenam dan kurang melakukan aktiviti-aktiviti fizikal kerana fungsi teh hebat ini ialah untuk membantu meningkatkan metabolisme badan kita.

Jika anda penggemar Kopi, apa kata anda beralih selera kepada Cinch Energy TeaMix ini berdasarkan kepada perbezaan Shaklee yang saya senaraikan di atas. Atau jika anda sememangnya penggemar tegar TEH, tidak ada masalah untuk mengubah kehidupan anda kepada yang lebih sihat selepas ini. Cinch Energy TeaMix ini adalah antara produk yang dicadangkan untuk digabungkan kepada pengguna ataupun prospek yang ingin mendapatkan berat badan yang ideal. Sekiranya anda berminat untuk mendapatkannya, silalah hubungi Pengedar Bebas Shaklee di sekitar anda atau yang anda kenali. Ataupun anda boleh menghubungi terus kepada saya. Walaupun saya berada di Kota Kinabalu, Sabah itu tidak menjadi masalah untuk Cinch Energy TeaMix ini sampai ke rumah anda kerana Cinch Energy TeaMix ini dijual dengan harga yang sama di Seluruh Malaysia tidak termasuk pos.

Terima kasih kerana anda sampai ke penghujung catatan ini. Segala cadangan penambahbaikan berhubung catatan ini, bolehlah anda komen di bawah ini untuk meningkatkan mutu penulisan saya selepas ini. Akhir kata, jom berubah ke arah kehidupan yang lebih sihat. Assalammualaikum, semoga bertemu di catatan akan datang.
* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.  Sila dapatkan nasihat dari Doktor atau pakar berkaitan penyakit-penyakit yang dihidapi.

Irman Rahaban / Rodiyanah Ansau

012 869 3236 / 017 8322572
Pengedar Bebas Shaklee
SID 878411


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

6 Pantang Larang Ketika Mengambil Vitamin / Suplemen - Pengedar Shaklee Sabah

Apa dia Water Retention

Merkuri Termometer Pecah! Apa Perlu Anda Buat?