Fungsi Hati

Hati mempunyai peranan penting dalam diri manusia, sabda Nabi Muhammad SAW yang bermaksud, 

"Jika hati itu baik, maka baik semua perbuatan manusia namun jika rosak, maka rosaklah semuanya"

Hati adalah bahagian tubuh manusia yang amat penting kerana berada di dalam tubuh yang berfungsi sebagai pembersih dan penyaring aliran darah dan mempunyai peranan dalam memastikan kesihatan fizikal tubuh manusia.

Selain itu juga, hati merupakan bahagian yang terbesar dalam tubuh dan memiliki jumlah darah yang sangat banyak, yang mengalir melaluinya pada setiap saat kehidupan manusia.

Apakah Fungsi Hati?
  1. Pengeluaran Air Hempedu - Bertanggungjawab pada pengeluaran air hempedu yang disimpan di pundi-pundi hempedu dan dilepaskan ketika diperlukan untuk pencernaan lemak. Hempedu juga menukarkan Beta Karotena kepada Vitamin A.
  2. Glukos - Menyimpan glukos dalam bentuk glikogen yang diubah kembali menjadi glukos ketika diperlukan sebagai tenaga.
  3. Metabolisme protein dan lemak - Berperanan penting dalam metabolisme protein dan lemak. Hati menyimpan vitamin A,D,K, B12, dan folat serta menyatukan faktor-faktor penggumpal darah.
  4. Detoxifier (Penyahtoksikan) - Sebagai detoksifier, memecah atau mengubah zat-zat seperti ammonia, sampah metabolisme, ubat-ubatan, alkohol dan zat-zat kimia sehingga boleh dikeluarkan. Jika dilihat di bawah mikroskop, kita akan melihat deretan sel-sel hati dipisahkan oleh ruangan yang bertindak sebagai penyaring. 
Penyaring hati adalah untuk membuang zat beracun seperti sel-sel mati, mikroorganisme, zat-zat kimia, ubat-ubatan dan sisa-sisa partikel daripada aliran darah. Penyaring hati disebut sistem sinusoid da mengandungi sel-sel khusus yang dikenali sebagai sel-sel kupffer yang memecah dan menghancurkan zat-zat beracun.

Perbezaan Shaklee
Kajian menunjukkan bahwaa kandungan utama di dalam Shaklee DTX Complex; ekstrak biji benih pokok susu tisel menyokong keupayaan badan menghasilkan protein bagi membantu menjana smula sel-sel hati. 

DTX Complex mengandungi bahan ekstrak yang sangat penting dari biji benih pokok susu tisel yang menghasilkan 80% silymarin.  Ia turut mengandungi bahan-bahan yang digabungkan secara unik dan saintifik; ekstrak daripada Schnzandra dan vendawan Reishi (herba yang kaya dengan anti-oksida) dan ekstrak daripada dandelion, kunyit dan articok (herba yang membantu mengekalkan aliran hempedu).

Hubungi kami untuk mendapatkan Shaklee anda
Irman Rahaban / Rodiyanah Ansau
012 869 3236 / 017 8322572
Pengedar Bebas Shaklee
SID 878411




Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

6 Pantang Larang Ketika Mengambil Vitamin / Suplemen - Pengedar Shaklee Sabah

Apa dia Water Retention

Merkuri Termometer Pecah! Apa Perlu Anda Buat?