Cara Untuk Menanam Impian

Orang yang berjaya adalah individu yang mengubah impiannya menjadi jasa dan produk yang diinginkan orang  lain. Mengembangkan sebuah impian menjadi kejayaan sama seperti memelihara sebidang kebun. Enam langkah terlibat di sini:
1.    Pilihlah benih impian Anda.
2.    Persiapkan fikiran Anda untuk menerima benih.
3.    Tanamlah benih impian Anda.
4.    Beri pupuk impian Anda.
5.    Pusatkan kekuatan Anda. Usahakan agar tekad “Saya akan” berjalan.
6.    Gunakan waktu untuk bekerja bagi Anda.



LANGKAH I:
PILIHLAH BENIH IMPIAN ANDA
Benih selalu menumbuhkan jenisnya sendiri. Benih gandum selalu menumbuhkan gandum, tidak pernah menumbuhkan jagung.
Sebuah benih impian juga menumbuhkan jenisnya sendiri. Dua pertanyaan kunci dalam menentukan benih impian apa yang akan ditanam adalah, “Apa yang ingin saya lakukan?” dan “Keuntungan apa yang bakal dihasilkan oleh impian itu?”

Keuntungan adalah pulangan Anda untuk melayani orang lain. Tidak kiralah apa pun impian Anda, Anda ingin menuai keuntungan maksimum kerana keuntungan merupakan cara untuk mengukur hasil.

Benih impian tidak dijual. Demikian pula benih impian tidak boleh diwarisi, dipinjam, atau dipindah-milik. Teman-teman, orang tua, dan guru hanya mampu menyarankan tujuan, tetapi hanya Anda yang boleh menjawab, “Impian apa yang paling baik bagi saya?”

Dalam pengertian kesempatan ekonomi, bukan pekerjaannya yang membuat seseorang tenang. Orangnyalah yang membuat dirinya tenang.




LANGKAH II:
PERSIAPKAN FIKIRAN ANDA UNTUK MENERIMA BENIH
Fikiran bagi impian adalah tanah bagi tanaman. Semakin baik fikiran Anda dipersiapkan untuk menerima benih impian, semakin pasti impian  Anda akan mengembangkan akar yang kuat.
Milikilah kebanggaan akan mesin impian Anda. Fikiran Anda, tempat anda akan menanam dan menumbuhkan impian Anda, merupakan hal yang unik. Dalam semua ciptaan tidak ada apa pun yang mempunyai rupa, bicara, berjalan, dan berfikir seperti Anda.
Cucilah fikiran Anda dengan larutan SMP. Pada waktunya, fikiran Anda boleh menjadi kotor oleh kemerosotan semangat, kekalahan, dan kekecewaan. Sama seperti kita perlu mencuci tangan sebelum makan, kita perlu mencuci fikiran sebelum menangani impian.
Untuk mencuci bersih fikiran Anda, sebarkan “Larutan SMP” – Pemikiran Sikap Mental Positif. 
Pandanglah suatu kemunduran hanya sebagai sarana untuk memetik pelajaran.
Kembangkan brosur perjalanan impian Anda. Semakin banyak kita mengetahui sesuatu, semakin besar pula rasa ingin tahu kita. Fikiran kita menerima impian dengan cara yang sama. Semakin jelas bayangan yang Anda miliki tentang mimpi Anda, semakin antusias Anda tentang hal itu. Sebahagian dari kegiatan mempersiapkan fikiran Anda untuk menerima impian adalah memandangnya dengan penglihatan fizikal dengan sejelas-jelasnya.

Memimpikan rumah yang sangat istimewa? Seringlah mengunjungi lingkungan di sekitar Anda dan lihatlah rumah impian Anda.
Memimpikan pendidikan yang bagus bagi anak-anak Anda? Kunjungilah universiti tempat impian Anda akan terwujud.
Memimpikan kerjaya baru atau bisnis Anda sendiri? Bacalah semua yang boleh Anda dapatkan tentang hal itu. Berbicaralah dengan orang-orang di bidang kerjaya atau bisnis. Nyatakan impian Anda di atas kertas – gambaran garis besarnya lebih dahulu, di susuli oleh perincian.
Gunakanlah penglihatan mental untuk mempersiapkan otak Anda agar menumbuhkan impian yang hebat.

LANGKAH III:
TANAMLAH IMPIAN ANDA
Gagasan yang paling hebat di dunia untuk menghasilkan wang, membangun bisnis, memecahkan sebuah masalah sosial, atau membuat peningkatan dalam kehidupan tidak ada gunanya sebelum gagasan itu ditanam.

Harta kekayaan adalah gagasan yang diwujudkan dalam tindakan.
Dibawah ini ada dua rencana untuk membuat impian bekerja:
1.    Tanamlah impian. Ambillah tindakan. Mulailah sekarang juga.
Ingin belajar di peringkat tertinggi dan mendapat gelaran sarjana? Mulailah sekarang. 
Merasa Anda tidak maju dalam pekerjaan? Bercakaplah dengan majikan dan bos anda sekarang juga. 
Terbenam dalam hutang? Aturlah kewangan Anda sekarang.

2.    Jangan menunggu keadaan yang sempurna untuk menanam impian Anda.
Waspadalah terhadap ALASAN “sesudah” untuk melarikan diri seperti “Saya akan mengambil tindakan dengan impian saya sesudah ekonomi membaik, “atau”. . . sesudah saya bebas dari hutang,” atau”. . . sesudah liburan,” atau”. . . sesudah ini dan itu melakukan ini dan itu.”

Ingat, dalam jangka panjang Anda akan berada di depan!



LANGKAH IV:
BERI PUPUK IMPIAN ANDA
Benih impian juga memerlukan gizi – imaginasi, dorongan, dan gagasan – supaya tumbuh dan membuat Anda makmur. Menurut angka-angka pemerintah, dua juta perniagaan dimulai setiap tahun tetapi hanya sebagian kecil saja yang berhasil.

Pokok yang penting: Begitu impian ditanam, berilah makan. Ikutilah seminar. Belajarlah di sekolah bila perlu. Bergabunglah dengan perhimpunan profesional. Berbuallah dengan orang-orang berjaya. Membacalah.
Biarkan orang berfikiran berjaya lainnya membantu Anda. Sementara Anda menumbuhkan impian Anda, kelilingilah diri Anda dengan orang-orang yang positif. Orang yang positif menginginkan agar Anda menang, mencapai prestasi, menikmati kehidupan yang baik, mendapatkan kepuasan sejati, dan memberikan sumbangan kepada orang lain.
 
Singkirkan rumput liar dan hama. Orang yang negatif ingin agar Anda menerima kehidupan seperti apa adanya, bukan sebagaimana mestinya. Diperlukan upaya besar untuk memisahkan diri kita dari orang yang negatif, tetapi Anda hampir boleh dipastikan akan jadi orang kaya kalau Anda bergaul dengan orang yang berorientasi sukses.

Jadi, putuskanlah sekarang untuk menyelidiki orang-orang yang Anda ajak bergaul. Pisahkan diri Anda dari mereka yang bermulut kotor tentang segala hal dan ingin melihat impian Anda mati.



LANGKAH V:
PUSATKAN KEKUATAN ANDA – USAHAKAN AGAR TEKAD “SAYA AKAN” BERJALAN
Kemenangan berasal dari berpikir “Saya akan mendapat apa yang saya inginkan,” bukan dari berpikir “Saya ingin memiliki sesuatu.” Ketahuilah , “Saya akan” adalah komitmen paling kuat yang bisa dibuat oleh seseorang. Kalau Anda berpikir saya akan, pikiran Anda melakukan dua tindakan yang menakjubkan: pertama, pikiran Anda memperlihatkan kepada Anda bagaimana mencapai impian Anda, dan kedua, berfikir “saya akan” memberi kekuatan yang Anda perlukan.
Kekuatan yang difokuskan menentukan siapa yang akan menang. Pikirkanlah dua pemain tenis dalam pertandingan kejuaraan – kedua pemain mempunyai rekod yang hebat, keduanya kira-kira mempunyai pengalaman yang seimbang, keduanya dalam ranking tertinggi, dan keduanya berusia sebaya. Siapa yang akan menang? Orang yang memiliki tekad yang besar.

LANGKAH VI:
GUNAKAN WAKTU UNTUK BEKERJA BAGI ANDA
Pada kenyataannya, sukar bagi setiap orang dalam usia berapa saja untuk melihat kebijaksanaan dan keharusan membuat waktu bekerja bagi kita.
Luangkan waktu untuk membina kerjaya. Semua impian memerlukan waktu untuk menghasilkan keuntungan yang Anda inginkan.
Ujian impian penting yang dihadapi setiap orang adalah, “Apakah saya harus mengorbankan waktu dan bakat sekarang untuk pulangan yang lebih besar kemudian, atau apakah saya harus menangguhkan waktu saya seperti kebanyakan orang lain dan hidup hanya untuk hari ini?”
Apa pun yang Anda inginkan, satu langkah setiap kali akan mendapatkannya. Sukses, kekayaan, dan kebahagiaan selalu akan mampu dicapai dalam beberapa langkah, tidak pernah dengan seketika. 
Fikirkanlah contoh-contoh berikut ini:
1.    Impian tentang pendidikan perguruan tinggi yang mahal bagi anak yang baru lahir boleh dipastikan dengan hanya RM50 sebulan yang dilaburkan dengan bijaksana.
2.    Sebuah pasukan bola sepak boleh menang kejuaraan liga pada satu pertandingan yang cemerlang setelah satu pertandingan yang cemerlang setelah satu pertandingan yang cemerlang.
3.    Seorang Pengurus sampai ke puncak perniagaan dengan mendapat promosi demi promosi, bukan dengan lompatan seketika ke atas.
4.    Diperlukan puluhan ribu kali pelancaran roket untuk memetik semua pelajaran yang diperlukan supaya orang boleh pergi ke bulan dan kembali lagi.
Ingatlah pepatah “Perjalanan yang paling jauh dimulai dengan satu langkah.” Harta kekayaan yang sangat besar dimulai hanya dengan beberapa dolar. Kehidupan yang bahagia dibina sehari demi sehari.

SEKARANG TERAPKANLAH PRINSIP-PRINSIP INI!

•    Binalah citra yang besar dan kuat tentang bisa menjadi apa Anda, apa yang bisa Anda capai, dan apa yang bisa Anda miliki. Kejayaan adalah impian yang diikuti dengan tindakan.
•    Fikirkanlah kehidupan sebagai sebidang kebun. Kita menumbuhkan benih yang kita tanam.
•    Satu benih selalu menumbuhkan jenisnya. Tanyakan “Benih apa yang ingin saya tumbuhkan?” dan “Apa keuntungan yang bakal saya raih dari impian saya?”
•    Persiapkan fikiran Anda untuk menerima gagasan besar. Cucilah semua debu, minyak, dan lemak; sesuaikanlah otak untuk menerima pemikiran besar.
•    Tanamlah sebuah impian besar. Harta kekayaan hanyalah sebuah gagasan yang diikuti dengan tindakan. Jangan menunggu sampai keadaan sempurna.
•    Pupuklah benih impian Anda dengan imajinasi, dorongan, dan gagasan. Biarkan orang yang berpikir sukses membantu Anda.
•    Pusatkan kekuatan Anda dengan tekad SAYA MAU! 

Anda akan berhasil, bukan hanya “berusaha” untuk menjadi pemenang. Gunakanlah waktu agar bermanfaat bagi Anda. Luangkan waktu untuk membina kerjaya. Gunakanlah waktu untuk menciptakan kekayaan. (BERFIKIR & MENJADI $UK$E$ - DR. DAVID J. SCHWARTZ).

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

6 Pantang Larang Ketika Mengambil Vitamin / Suplemen - Pengedar Shaklee Sabah

Apa dia Water Retention

Merkuri Termometer Pecah! Apa Perlu Anda Buat?