5 Cara Kekalkan Kesegaran Suplemen

Dalam posting sebelum ini, saya cerita mengenai 2 Cara Mudah Pastikan Suplemen anda Selamat dan Segar.
.
.
Dalam posting kali ini, saya akan cerita mengenai 5 Cara Kekalkan Kesegaran Suplemen.
.
.
Apakah suplemen yang anda ambil ketika ini? Bagaimana pula cara anda menyimpan suplemen tersebut? Adakah sama seperti anda menyimpan bahan-bahan mentah masakan di dapur, ataupun seperti bahan-bahan mentah basah di dalam peti sejuk? Atau mungkin anda simpan di bilik mandi supaya mudah dicapai ketika bangun pagi atau sebelum tidur?
.
.
Dimanapun anda simpan, pastikan kesegarannya tidak berkurang kerana ia akan memberikan kesan kepada suplemen tersebut dari segi keberkesanan dan juga jangka hayat sesuatu suplemen itu?
.
.
Berbalik kepada topik hari ini, 5 Cara Kekalkan Kesegaran Suplemen adalah seperti berikut:-
.
.
1. Pastikan Sejuk.
.
Salah satu tempat yang baik untuk makanan tambahan ialah Bilik Tidur. Ia mengalami kadar turun naik kelembapan yang lebih rendah dan biasanya sejuk serta kering. Sesuai untuk menyimpan suplemen anda. Pastikan ianya jauh dari tingkap dan Cahaya Matahari.
.
2. Elakkan Kelembapan
.
Untuk simpanan jangka panjang, anda boleh juga simpan di dalam Peti Sejuk. Walau bagaimanapun, pastikan tutup botol ditutup rapat. Ini untuk mengelakkan kelembapan disebabkan pemeluwapan.
.
3. Elakkan Suhu Tinggi
.
Untuk mengelakkan suplemen anda dari kurang berkesan dan mempunyai jangka hayat yang pendek, elakkan dari suhu yang tinggi. Elakkan juga dapur kerana suhunya berubah-ubah semasa anda menggunakan ketuhar dan dapur masak.
.
Jangan juga simpan di dalam kereta kerana ianya mampu mencecah sehingga 70 darjah celsius, ia akan merosakkan dengan kadar lebih cepat lagi.
.
4. Simpan dalam Bekas Kedap Udara dan Bekas Gelap
.
Untuk mengelakkan kelembapan, simpan suplemen anda di dalam bekas kedap udara. Kebanyakan suplemen memerlukan pembungkusan yang spesifik untuk kesan optimum. Suplemen juga hilang keberkesanan jika terdedah kepada cahaya. Sebab itu juga digalakkan suplemen jangan disimpan di tempat lain jika tiada keperluan. Biarkan ianya kekal dalam botol asal.
.
5. Gunakan Bekas Yang Mempunyai Petak Individu Terpisah.
.
Olek kerana makanan tambahan berinteraksi secara berbeza, ia mungkin mempunyai reaksi kimia yang mendatangkan kesan buruk jika disimpan bersama. Oleh itu, jangan sekali-kali menggabungkan beberapa suplemen di dalam satu bekas atau botol. Untuk penyimpanan dos mingguan atau jangka pendek, gunakan bekas dengan petak individu terpisah.
.
Semoga info ini bermanfaat dan dikongsikan dengan orang lain.
.
Kami adalah Pengedar Shaklee di Kota Kinabalu sehingga Tuaran dan Papar.

Kami juga menyediakan penghantaran tunai di sekitar Kota Kinabalu sehingga Tuaran dan Papar.

Kami juga pengedar Shaklee di Kota Kinabalu, Sandakan, Telupid, Lahad Datu dan negeri Sabah secara khusus dan seluruh Malaysia secara amnya. Penghantaran di Semenanjung Malaysia adalah RM15 dan di sekitar Sabah adalah RM20.

Hubungi saya Irman Rahaban
Pengedar Bebas Shaklee
012 869 3236
COD Kota Kinabalu sehingga Tuaran dan Papar.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

6 Pantang Larang Ketika Mengambil Vitamin / Suplemen - Pengedar Shaklee Sabah

Apa dia Water Retention

Merkuri Termometer Pecah! Apa Perlu Anda Buat?