Kepentingan Zinc Untuk Lelaki Yang Ingin Bergelar Ayah

Info ini saya perolehi dari http://momsavenue.blogspot.com/



Zink terlibat dalam pengeluaran sekurang-kurangnya 300 enzim dan saaaangat membantu dalam beratus-ratus fungsi badan, daripada menghasilkan DNA kepada proses membaiki sel-sel. Mineral ini juga boleh membantu kita tidur dengan lebih baik pada waktu malam, yang mana ianya menyediakan pelbagai manfaat tambahan.

Zink mendapat markah tambahan dalam rangkaian vitamin dan mineral, kerana ianya menggalakkan fungsi imun untuk melawan penyakit, menyokong pertumbuhan sel yang sihat, dan memastikan deria rasa yang betul dan bau. Zink juga amat penting bagi lelaki kerana peranannya dalam mengekalkan kesihatan prostat, tahap testosteron dan kesihatan seksual secara keseluruhan. Oleh kerana badan kita tidak menghasilkan zink, pengambilan harian adalah disyorkan untuk memastikan tahap yang sihat mineral kritikal.


Zink menduduki tangga teratas dalam senarai suplemen yang diambil oleh lelaki. Teruskan membaca untuk mengetahui sebab mengapa zink adalah amat penting bagi lelaki khususnya dalam kesihatan seksual.

Meningkatkan Tahap Kesihatan dan Seksual Testosteron 

INFO: Mendapat zink yang cukup? Sangat mudah!
"Tubuh manusia tidak menyimpan zink secara semula jadi, maka ia adalah penting untuk memastikan anda mendapat cukup dalam diet harian anda. Elaun harian yang disyorkan bagi lelaki ialah 11 miligram (bagi wanita adalah 8 miligram). Zink didapati dalam banyak makanan yang popular, termasuk daging dan ayam, serta tiram, kacang, kacang, ketam, udang, bijirin penuh, bijirin sarapan diperkuat dan produk tenusu."

Zink digelar "the ultimate sex mineral" oleh majalah Men's Health. Mari kita lihat kenapa?? Zink mempengaruhi kesuburan lelaki, potensi, nafsu seks dan kesihatan seksual jangka panjang. Zink adalah penting untuk pengeluaran sperma, dan pada kebiasaannya, ramai yang menyalahkan bekalan zink rendah sebagai punca jumlah air mani menurun dan paras testosteron. Malahan, setiap ejakulasi akan menggunakan sehingga 5 miligram zink, atau hampir separuh daripada elaun harian manusia. Jadi jika anda sedang bersiap sedia untuk memulakan sebuah keluarga, sedikit zink tambahan boleh membantu meningkatkan tahap kesuburan anda.

Para saintis di Wayne State University Sekolah Perubatan di Michigan membuat kajian kesan zink terhadap tahap testosteron untuk lelaki berusia antara 20 dan 80 tahun. Kajian ini mendedahkan bahawa lelaki muda yang menghadkan pengambilan zink pemakanan selama 20 minggu, mengalami penurunan dalam pengeluaran testosteron, manakala lelaki tua yang mempunyai masalah kekurangan zink, mengambil makanan tambahan zink untuk enam bulan mengalami peningkatan dalam pengeluaran testosteron.


Berita baik bahawa adalah mudah untuk menjaga bekalan zink di badan anda. Empat auns (113 gram) daging lembu tanpa lemak memberikan setengah saranan seharian; tiram adalah satu lagi sumber yang baik. Zink juga banyak terdapat dalam ayam belanda, bijirin dan kacang. 

Pergerakan Sperma

Jika menjadi bapa adalah dalam rancangan masa depan anda, jangan ingat dengan hanya mempunyai nafsu seks yang sihat dan sperma yang sihat dalam jumlah yang mencukupi adalah memadai. "Pejuang-pejuang kecil" itu perlu bergerak.

Motiliti sperma merujuk kepada kekuatan dan ketahanan sel sperma untuk berenang ke arah telur untuk menyuburkan ia. Dan motiliti sperma yang rendah adalah salah satu punca utama ketidaksuburan di kalangan lelaki.


Motiliti sperma berbeza daripada jumlah sperma. Daripada jumlah keseluruhan, motiliti sperma mencerminkan peratusan sperma yang bergerak ke hadapan. Jika anda mempunyai kiraan motiliti sperma di bawah 50 peratus, kekurangan vitamin dan pemakanan - termasuk tahap keperluan zink yang tidak mencukupi - boleh menjadi sebahagian daripada punca masalah. Sekali lagi, masukkan makanan yang kaya dengan zink, seperti makanan laut, hati dan lemak potongan daging merah, serta kacang dan bijirin, ke dalam diet anda.

INFO: Zink bukan semata-mata pelakunya 
"Apabila keinginan seksual berkurangan, zink rendah bukanlah satu-satunya suspek. Tekanan fizikal dan mental, yang dibawa oleh kekecewaan dari tempat kerja dan kehidupan di rumah, boleh mempunyai kesan yang besar ke atas motiliti sperma. Rujuk dengan doktor anda sebelum melompat kepada kesimpulan atau mengambil dos yang berlebihan makanan tambahan zink."

Mengurangkan Risiko Kanser Prostat

Zink memainkan peranan penting dalam mengekalkan dan meningkatkan kesihatan prostat. Terbaru, ahli-ahli sains di Universiti Johns Hopkins dan Perkhidmatan Penyelidikan Pertanian (cabang penyelidikan Jabatan Pertanian Amerika Syarikat) mendapati bahawa tisu prostat kanser mengandungi zink yang ketara kurang daripada tisu organ yang sihat. Walaupun zink terdapat dalam setiap organ, tisu dan sel dalam tubuh manusia, bagi lelaki, prostat mempunyai zink lebih banyak daripada mana-mana tisu lain kecuali tulang.

Apabila lelaki bertambah lanjut usia, mereka cenderung untuk kurang bersenam dan berlaku perubahan pada diet. Ini menyebabkan mereka kekurangan elaun harian zink yang disyorkan. Lelaki yang tidak mempunyai tahap-tahap zink yang mencukupi dalam diet mereka mempunyai kecendurangan yang lebih tinggi pembesaran prostat (benign prostatic hyperplasia atau BPH) dan prostatis (radang prostat). Mereka juga mempunyai kadar kanser prostat yang lebih tinggi.



Sekarang anda dah tahu sedikit tambahan zink di dalam diet boleh membantu penurunan peluang anda untuk mendapat kanser prostat, jadi sila mulakan diet zink anda hari ini. 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

6 Pantang Larang Ketika Mengambil Vitamin / Suplemen - Pengedar Shaklee Sabah

Apa dia Water Retention

Merkuri Termometer Pecah! Apa Perlu Anda Buat?