Zinc Siri II - Simptom Kekurangan Zinc

Apakah simptom kekurangan zink?Kerana hubungan antara zink dan protein yang berkaitan dengan rasa dipanggil Gustin , rasa terjejas rasa dan / atau bau adalah tanda-tanda lazim kekurangan zink. Kemurungan, kurang selera makan , kegagalan pertumbuhan kanak-kanak, dan kerap selsema dan jangkitan juga boleh menjadi gejala zink pemakanan yang tidak mencukupi.

Simptom keracunanApakah tanda-tanda keracunan zinc?Keracunan zink telah dilaporkan dalam penyelidikan
kesusasteraan, dan pada tahun 2000 Akademi Sains Kebangsaan menetapkan had atas yang boleh diterima (UI) 40 miligram untuk pengambilan harian zink. (Had ini terpakai kepada individu semua umur 19 dan ke atas). Logam, rasa pahit di dalam mulut boleh menjadi petunjuk keracunan zink, seperti sakit perut , loya, muntah , kekejangan dan cirit-birit bercampur dengan darah.

Kesan memasak , Penyimpanan dan PemprosesanBagaimana memasak, penyimpanan, atau pemprosesan menjejaskan zink ?Seperti kebanyakan mineral, zink hadir dalam pelbagai bentuk yang berbeza dalam makanan , dan boleh berbeza dari segi tindak balas kepada memasak dan pemprosesan. Dalam sesetengah makanan , di mana peratus yang lebih besar zink didapati dalam bentuk larut air dan hubungan dengan air besar , kerugian yang tinggi zink boleh berlaku.Sebagai contoh, apabila kacang tentera laut yang dimasak , 50% daripada zink asal hilang. Pemprosesan gandum adalah satu lagi contoh yang mudah terjejas zink untuk kerugian besar . Dalam 60% pengeluaran tepung gandum - jenis yang digunakan untuk membuat lebih 90 % daripada semua roti, barangan dibakar , dan pasta dijual di Amerika Syarikat , hampir 75% daripada zink asal hilang. 

Faktor-faktor yang Mempengaruhi FungsiApakah faktor yang mungkin menyumbang kepada kekurangan zink ?Selain kekurangan pemakanan , masalah dalam saluran penghadaman boleh menyumbang kepada kekurangan zink. Masalah-masalah ini termasuk masalah usus dan radang , serta output yang tidak mencukupi oleh pankreas yang menghalang pencernaan yang betul makanan.Kekurangan protein , dan kekurangan satu bahagian tertentu proteinâ ? " Asid amino cysteineâ ?" Juga boleh menyumbang kepada kekurangan zink dengan menghalang sintesis molekul pengangkutan dan penyimpanan yang digunakan untuk ulang-alik dan zink kedai dalam badan.Kehilangan zink melalui cirit-birit kronik atau berpeluh berlebihan (seperti yang mungkin berlaku dengan kerja fizikal yang berat atau latihan sukan ) juga boleh menyumbang kepada kekurangan mineral ini. 
Interaksi nutrienBagaimana nutrien lain berinteraksi dengan zink ? 
Had Atas gampel (UL) untuk zink sebanyak 40 miligram setiap hari telah ditetapkan oleh Akademi Sains Kebangsaan pada tahun 2000 untuk semua orang dewasa 19 tahun dan lebih tua. Penubuhan had ini adalah sebahagian besarnya berkaitan dengan keupayaan zinc? "Zinc terutamanya tambahan?" Menjejaskan status nutrien lain.Yang paling penting nutrien ini adalah tembaga dan kalsium. Walaupun pada dos yang sederhana 18-20 miligram yang dengan mudah boleh diperolehi daripada makanan , zink boleh menjejaskan bekalan badan tembaga kecuali makanan yang kaya dengan tembaga juga termasuk di dalam diet. Apabila beberapa makanan yang tinggi kalsium dimasukkan dalam diet , tahap pengambilan zink (biasanya diperolehi daripada makanan tambahan) juga boleh mengurangkan penyerapan kalsium daripada usus ke dalam badan.Walaupun zink dikaitkan dengan potensi kesan buruk kepada tembaga dan kalsium, ia juga menyokong lain-lain nutrien . The dikaji nutrien ini dengan vitamin A. Tanpa zink , vitamin A tidak boleh diangkut dengan berkesan di seluruh badan, dan tidak boleh digerakkan dengan cekap apabila ia diperlukan.

Public Health Recommendations
Apakah cadangan kesihatan awam semasa bagi zink?
 

The Recommended Dietary Allowances untuk zink, yang ditetapkan pada tahun 1999 oleh Institut Perubatan di Akademi Sains Negara, adalah seperti berikut:

     Lelaki dan perempuan, 0-6 bulan: 2 miligram
     Lelaki dan perempuan, 6-12 bulan: 3 miligram
     Lelaki dan perempuan, 1-3 tahun: 3 miligram
     Lelaki dan perempuan, 4-8 tahun: 5 miligram
     Lelaki dan perempuan, 9-13 tahun: 8 miligram
     Lelaki 14 tahun dan lebih tua: 11 miligram
     Perempuan 14-18 tahun: 9 miligram
     Wanita 19 tahun dan lebih tua: 8 miligram
     Wanita hamil 18 tahun atau lebih muda: 12 miligram
     Wanita hamil 19 tahun dan lebih tua: 11 miligram
     Menyusu wanita 18 tahun atau lebih muda: 13 miligram
     Menyusu wanita 19 tahun dan lebih tua: 12 miligram

The National Academy of Sciences menetapkan had diterima (UI) 40 miligram untuk pengambilan harian zink. (Had ini terpakai kepada individu semua umur 19 dan ke atas.) Untuk maklumat lanjut mengenai ini, lihat seksyen Simptom Ketoksikan atas.


Sumber : http://www.whfoods.com

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

6 Pantang Larang Ketika Mengambil Vitamin / Suplemen - Pengedar Shaklee Sabah

Apa dia Water Retention

Merkuri Termometer Pecah! Apa Perlu Anda Buat?