Zinc Siri I - Fungsi Zinc

Apa yang boleh makanan tinggi zink lakukan untuk anda?

Membantu
mengimbangi gula dalam darah
Menstabilkan kadar metabolik anda
Mengelakkan sistem imun yang lemah
Menyokong optimum deria bau dan rasa

Apakah simptom yang menunjukkan keperluan untuk makan makanan yang tinggi zink?
 

Rasa terjejas rasa atau bau
Kurang selera makan
kemurungan
Kegagalan pertumbuhan pada kanak-kanak
Selsema yang kerap dan jangkitan

Hati anak lembu adalah sumber terbaik zink manakala sumber-sumber yang sangat baik daripada zink termasuk cendawan dan bayam.


Apakah itu zink?Zink merupakan micromineral yang diperlukan dalam diet setiap hari, tetapi hanya dalam jumlah yang sangat kecil (50 miligram atau kurang). Micromineral lain yang diperlukan oleh manusia daripada makanan adalah arsenik, boron, kobalt , tembaga, kromium, fluorin, iodin, besi, mangan , molibdenum , nikel , silikon, vanadium, dan zink.Kajian penyelidikan pertama menunjukkan kepentingan zink dalam diet tertumpu kepada isu perkembangan. Apabila makanan tidak membekalkan jumlah yang cukup zink , lelaki muda di Iran dan Mesir telah didapati terjejas pertumbuhan keseluruhan serta kematangan seksual terjejas. Kajian-kajian awal ke atas zink menunjukkan beberapa fungsi utama disampaikan oleh mineral ini, termasuk peraturan aktiviti genetik dan keseimbangan metabolisme karbohidrat dan gula dalam darah.

Bagaimana ia Berfungsi 

Apakah fungsi zink ? 
Mengawal selia aktiviti genetikZink merupakan pengatur penting dalam banyak aktiviti genetik. Sel-sel badan kita masing-masing mempunyai ruang khas yang dipanggil nukleus, dan di dalam nukleus adalah kira-kira 100,000 gen. Gen ini memberi arahan untuk sel , dan sel mempunyai untuk menentukan arahan untuk membaca. Zink adalah penting untuk membaca arahan-arahan genetik , dan apabila diet tidak mengandungi makanan yang kaya dengan zink , arahan mendapatkan salah membaca , atau tidak membaca sama sekali. (Dari segi biokimia, proses gen -membaca yang memerlukan zink dipanggil transkripsi gen.) 
Menyokong keseimbangan gula darah dan kadar metabolismeInsulin, hormon yang dihasilkan oleh pankreas , sering diperlukan untuk menggerakkan gula dari aliran darah kita ke dalam sel-sel kita . Tindak balas sel-sel kita terhadap insulin dipanggil tindak balas insulin. Apabila makanan dalam diet kita tidak menyediakan dengan zink cukup , tindak balas insulin berkurangan, dan gula dalam darah menjadi lebih sukar untuk menstabilkan. Kadar metabolik - kadar di mana kita mencipta dan menggunakan sehingga tenaga - juga bergantung kepada zink untuk peraturan itu. Apabila zink kekurangan dalam diet , titisan kadar metabolik (bersama-sama dengan pengeluaran hormon oleh kelenjar tiroid kami).

Bau menyokong dan rasa sensitivitiGustin adalah protein kecil yang terlibat secara langsung di dalam perasaan kita rasa. Zink Mus dikaitkan dengan Gustin agar perasaan kita rasa untuk berfungsi dengan betul. Kerana hubungan antara zink dan rasa, dan kerana rasa dan bau dikaitkan begitu rapat dalam fisiologi manusia , rasa terjejas rasa dan bau adalah tanda-tanda lazim kekurangan zink. 
Menyokong fungsi imunBanyak jenis sel-sel imun muncul bergantung kepada zink untuk fungsi optimum. Terutamanya kanak-kanak, penyelidik telah mengkaji kesan-kesan kekurangan zink ( dan zinc ) pada tindak balas imun dan bilangan sel-sel darah putih, termasuk kajian khusus mengenai T limfosit, makrofaj, dan sel-sel B (semua jenis sel-sel darah putih). Dalam kajian ini, kekurangan zink telah ditunjukkan untuk berkompromi putih sel-sel nombor darah dan tindak balas imun , manakala penambahan zink telah ditunjukkan untuk memulihkan keadaan kepada normal.

Sumber : http://www.whfoods.com 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

6 Pantang Larang Ketika Mengambil Vitamin / Suplemen - Pengedar Shaklee Sabah

Apa dia Water Retention

Merkuri Termometer Pecah! Apa Perlu Anda Buat?