Gaduh

Gaduh

Cakap gaduh ni mesti negatif kan. Bila gaduh mesti bemasam muka. Suasana jadi suram, macam mendung mau hujan, gelap lagi, kuat angin, berterbangan rambut kusut masai, hati gelisah,  gelabah... arghh pasti jem ni kalau balik kerja..

Tapi gaduh ni proses. Proses untuk mencari keserasian. Gaduh sebab ada dua idea yang bertentang. Masing2 ada pandangan ada idea ada sebab musabab.

Bila gaduh mesti ada yang menyerah. Mesti mengalah. Mengalah bukan bererti kalah. Mengalah nda juga menjatuhkan air muka. Kalau ndada yang mengalah, tiada yang akan menang. Kalau adapun menang jadi abu, kalah jadi abu. Eh yaka?

Aku cerita gaduh hari ni bukan sebab aku gaduh dengan bini. Kalau gaduh dengan bini alamatnya aku yang lapar. Bukan sebab bini nda masak, tapi aku yang nda makan. Mati selera...

Sedangkan lidah lagi tergigit, apa pula suami isteri. Buang yang keruh ambil yang jernih. Eh ternyanyi pula.. kau pun? Padan muka siapa suru baca.

Aku ni kaki gaduh juga tapi bukan kaki pukul. Kalau boleh semua pun dibawa begaduh. Satu org ja aku nda berani bawa gaduh... Bapaku! Siapa kenal bapaku tau dia ni macamana. Eh mamaku pun aku nda bawa gaduh. Sebab mamaku buat ndatau kalau ada apa2.. kan ndala begaduh.

Adik beradik selalu bergaduh. Time raya barulah durang nangis2. Hmmm nampak sangat bersalah.. hahaha

Kawan sepejabat pun dibawa bergaduh juga. Bos? Kadang2 pun dibawa gaduh juga. Punya sandi kan. Tapi bukan masa penilaian prestasi.

Kawan sekolah bekas sekolah grup watsapp pun gaduh juga. Kalau watsapp ni best sikit kalau gaduh.. gaduh2 left.. hehehe.

Tapi akhirnya apa?
Dengan gaduh tu kita akan saling faham memahami satu dengan lain. Ada sikap toleransi. Kita kenal dan makin dekat. Kalau time sakit atau kesusahan, jangan lah buat2 terkejut kalau org yang selalu kita bergaduh lah yang duluan melawat tanya khabar dan memberikan pertolongan. Disinilah kita tau siapa mereka yang sebenarnya. Terima kasih para penggaduh sekalian.

Bergaduh boleh tapi jangan kau menjauh.. ahh sebak pula ending kali ni.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

6 Pantang Larang Ketika Mengambil Vitamin / Suplemen - Pengedar Shaklee Sabah

Apa dia Water Retention

Merkuri Termometer Pecah! Apa Perlu Anda Buat?