Makanan Yang Membantu Berhenti Merokok

Pernahkah anda berfikir apa cara untuk membuatkan orang yang anda sayang berhenti merokok?
Melalui makanan?
Disiplin?

Boleh dikatakan perkara yang paling penting ialah niat dan kesungguhannya untuk berhenti merokok.

Disini saya senaraikan beberapa makanan yang boleh juga dapat membantu seseorang itu berhenti merokok.

1. Madu 
Madu secara bertahap akan melepaskan glukosa ke aliran darah. Tambahan pula, madu memiliki antioksidan yang akan membantu dalam menghilangkan racun dalam darah.

2. Makanan Masin 
Tahukah anda, makanan masin dapat memadamkan keinginan peghisap rokok. Apa yang perlu anda lakukan, cuba makan dalam kuantiti yang sedikit masin ataupun mengambil secubit garam.

3. Halia & Bawang Putih
Halia dan bawang putih juga membantu dalam memerangi rokok. Rasa ‘panas’ halia dan bawang putih akan membantu anda melepaskan racun-racun yang anda peroleh daripada merokok. Ia juga turut membantu dalam menjaga peraliran darah dan tekanan seimbang ketika anda menarik diri daripada kebiasaan merokok.

4. Kayu Manis
Dikatakan menghirup aroma kayu manis boleh membuatkan seseorang seperti sedang ‘bermimpi’. Memakan kayu manis juga akan menenangkan otak dan saraf.

5. Epal
Merokok memberikan banyak racun dalam darah tubuh anda yang boleh menyebabkan pelbagai penyakit. Makan epal setiap hari dapat memerangi racun yang disebabkan rokok. Epal mengandungi banyak air dan ‘pektin’ yang membantu mengeluarkan racun dalam tubuh. Malah, tekstur epal juga boleh mengurangkan keinginan untuk merokok.

6. Susu
Ketika anda merokok, bibir anda kehilangan kenyalan dan menjadi lebih gelap. Minum segelas susu dikatakan akan membantu menghidupkan zat di bibir. Rasa susu memiliki kekuatan untuk membuat rasa rokok menjadi pahit.

Jika ditanya adakah produk Shaklee yang dapat membantu mengurangkan ketagihan merokok seterusya mengelakkan perokok untuk merokok, jawapannya mungkin.

Antara produk Shaklee yang akan saya cadangkan sekiranya anda ingin berhenti merokok ialah
  • VIVIX
  • Carotomax


Kenapa Vivix dan Carotomax?
Vivix membantu memulihkan sel-sel yang telah rosak dan juga menghalang perokok untuk merokok.
Manakala Carotomax adalah suplemen antioksidan yang baik bukan sahaja untuk mata tetapi juga para perokok.

Jika anda ingin mencuba produk Shaklee ini, anda boleh terus menghubungi pengedar Shaklee berdekatan anda ataupun terus sahaja menghubungi Pengedar Shaklee kawasan Kota Kinabalu dan penghantaran melalui pos di seluruh negeri Sabah dan juga seluruh negara. 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

6 Pantang Larang Ketika Mengambil Vitamin / Suplemen - Pengedar Shaklee Sabah

Apa dia Water Retention

Merkuri Termometer Pecah! Apa Perlu Anda Buat?