Pendengar Yang Baik
Kita tahu kita banyak cakap. Kita ingin didengar. Namun kita juga perlu menjadi seorang pendengar yang baik. Tips ini diperolehi daripada kursus Internal Auditor.
Pendengar yang baik ialah..
1. Berikan respon. Respon ini berbentuk body language atau bahasa badan seperti mengangguk dan bersuara seperti emm, ya..
2. Jangan menyampuk. Biarkan dia bersuara dan meluahkan segalanya. Kadang2 mereka bukan inginkan pendapat. Sebaliknya mereka hanya ingin didengar. Berhati2 dengan memberikan pendapat. Takut2 pendapat itu bertentangan dengan diri pengadu.
3. Eye Contact. Jangan kita sibuk tengok keliling, merenung tajam atau lebih teruk daripada itu kita layan Handphone di tangan sambil tersengih2.
4. Ambil nota. Ini tengok keadaan lah. Bukan semua perkara perlu dicatat ya. Kawan cerita sedih, tidak perlu kita catat kenapa dia bersedih dan sebagainya. Ambil nota ni sekiranya kita berada dalam mesyiarat atau kursus.
Sekian, sedikit tips untuk dikongsi.
Pendengar yang baik ialah..
1. Berikan respon. Respon ini berbentuk body language atau bahasa badan seperti mengangguk dan bersuara seperti emm, ya..
2. Jangan menyampuk. Biarkan dia bersuara dan meluahkan segalanya. Kadang2 mereka bukan inginkan pendapat. Sebaliknya mereka hanya ingin didengar. Berhati2 dengan memberikan pendapat. Takut2 pendapat itu bertentangan dengan diri pengadu.
3. Eye Contact. Jangan kita sibuk tengok keliling, merenung tajam atau lebih teruk daripada itu kita layan Handphone di tangan sambil tersengih2.
4. Ambil nota. Ini tengok keadaan lah. Bukan semua perkara perlu dicatat ya. Kawan cerita sedih, tidak perlu kita catat kenapa dia bersedih dan sebagainya. Ambil nota ni sekiranya kita berada dalam mesyiarat atau kursus.
Sekian, sedikit tips untuk dikongsi.
Ulasan
Catat Ulasan