Mitokondria

Kenal apa ini?

Inilah Mitokondria kita. Ia pusat tenaga badan. Apabila kita makan makanan berkhasiat yang penuh nutrisi, badan akan hasilkan ATP.

.
ATP ialah tenaga. Makin makan, makin sihat.

.
Manakala, apabila kita kurang nutrisi iaitu makanan kita tidak membekalkan nutrisi yang cukup, badan akan hasilkan Free Radical iaitu radikal bebas yang selalu sebut.

.
Radikal bebas ialah musuh tersembunyi badan kita. Ia akan menyerang Protein, lemak, Membran sel, dan struktur DNA.

.
Serangan demi serangan tanpa perlindungan Antioksidan (badan kita ada antioksidan tersendiri, tetapi jika terlalu banyak radikal bebas, badan tak mampu lagi nak berlawan), akan merosakkan sistem badan.

.
Protein rosak (akibat radikal bebas) akan mengakibatkan masalah pada fungsi sel. Apabila lemak diserang, akan membuatkan pengerasan arteri manakala jika DNA diserang, akan berlaku mutasi pada sel mengakibatkan kanser dan penuaan.

.
Dah makan tengah hari? Cukup nutrisi? B-Complex ialah nutrisi wajib untuk menukarkan makanan kita kepada tenaga manakala zat surih seperti Vanadium, Chromium, Zink dan lain-lain untuk kekalkan sensitiviti sel mencegah Rintangan Insulin iaitu kita selalu sebut sebagai Insulin Resistance.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

6 Pantang Larang Ketika Mengambil Vitamin / Suplemen - Pengedar Shaklee Sabah

Apa dia Water Retention

Merkuri Termometer Pecah! Apa Perlu Anda Buat?