Tip Keibubapaan : Elak Cepat Marah Pada Si Kecil

Assalammualaikum wbt, 

Semoga tuan/puan yang singgah membaca ni diberikan kekuatan dan kesejahteraan.

Hari ni saya hendak kongsikan Tip Keibubapaan untuk para ibu bapa di luar sana samada yang baru saja bergelar ibu bapa ataupun yang sudah lama menjadi ibu bapa.

Semoga perkongsian ini dapat memberikan idea dan panduan kepada tuan/puan.

Marah Anak adalah antara yang selalu ibu bapa lakukan apabila anak melakukan kesalahan.
Renung wajah anak-anak, sampaikah hati marah anak?

Tapi ada juga ibu bapa yang marah walaupun anak tidak melakukan kesalahan. Anak hanya tidak mengikut arahan yang diberikan oleh ibu bapa.

Kebanyakan ibu bapa akan marah anak apabila anak nakal. Siapa yang tidak marah anak tu saya tabik spring lah. Tahap kesabaran tuan/puan harus dicontohi. Mungkin tuan/puan boleh kongsikan tips bagaimana sabar dengan anak-anak.

Biasanya lepas marah anak, akan timbul rasa menyesal dikalangan ibu bapa kan. Kalau marah tu boleh diterima lagi, tapi ada yang lebih teruk dan melampau sehingga menengking anak dan juga sampai tangan ke badan anak.

Sampainya hati kan? 

Bagaimana cara terbaik untuk elakkan rasa marah si kecil? Masing-masing mesti ada cara tersendiri yang diamalkan tetapi tidak salah untuk mencontohi kaedah ibu bapa lain kalau ianya bagus untuk kita dan anak.

Kaedah mengawal rasa nak marah anak yang dikongsikan oleh Puan Maznah Ibrahim ini mungkin boleh dicontohi.

Teknik Pertama : Bila nak marah je ingat kalau la anak ni tak ada esok macam mana hidup kita. Pernah orang kematian anak kecil kan, minta dijauhkan. Anak ni ahli syurga. Tak wajar dimarahi atas kesalahan kecil walau diingat berulang kali.

Teknik Kedua (Ibu Rose) : Sama, pandang wajah anak, ingat balik. Nanti kita tua adakah kita nak dimarahi oleh anak pula? Sekarang tangan kecil anak tidak kuat memegang gelas dan jatuh tumpah pecah, esok kita tua, tangan tua kita tak larat pegang dan cawan pecah. Nak ke anak pula balas macam apa yang kita buat kat dia masa kecil. Walau dia tidak berniat untuk membalas, namun subconsious mind dia terikut apa kita layan dia masa kecil dulu.

Teknik Ketiga (Puan Maznah) : Saya tarik nafas, dan terus buat je apa yang saya perlu buat. Contoh lap lantai ke, angkat barang ke dapur ke dan lain-lain, kemudian datang semula kepada anak dan beritahu apa yang kita nak dia buat dengan betul. Teknik Nabi tunjukkan cara yang betul, elak marah, kemudian anak akan cubat buat seperti apa yang kita tunjukkan. So lepas tu puji terus. Anak akan belajar lebih baik begitu untuk tidak silap.

Semoga dengan perkongsian ini akan dapat membantu ibu bapa untuk belajar Elak Cepat Marah Pada Si Kecil.

Jika tuan/puan rasa ianya bermanfaat dan boleh dikongsikan kepada orang lain, silalah tekan butang share, mudah-mudahan ianya baik untuk semua.

Irman Rahaban
Daddy yang masih belajar untuk bersabar dengan anak.

*sumber yang diolah daripada Pa&Ma.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

6 Pantang Larang Ketika Mengambil Vitamin / Suplemen - Pengedar Shaklee Sabah

Apa dia Water Retention

Merkuri Termometer Pecah! Apa Perlu Anda Buat?